Když v roce 2010 proběhly první ročníkové práce, ještě jsme netušili, o jak důležitý výstup základního vzdělání dětí půjde. Nicméně je jisté, že se ročníkové práce (v různé podobě) objevují na základních školách po celé republice. Dovolím si citovat z našeho manuálu: „Ročníková práce je povinná pro všechny žáky 9. ročníku. Cílem práce je prokázat úroveň získaných kompetencí podle Školního vzdělávacího programu Začněme spolu.“ Jak prokázat kompetence?
Různě. Základem je však komunikace s vedoucím pedagogem a nějaký zájem žáka. Zájem opravdu jakýkoli. Renovace kola, motorky, králíkárny, tvorba uměleckého díla a uměleckého doplňku, úprava interiéru a exteriéru školy, tvorba výukového materiálu, vytvoření hudebního klipu, složení písně, napsání a vydání básnické sbírky, stepování, záliba v kryptoměnách či airsoftu. Tento výčet je samozřejmě neúplný, slouží pouze k vaší představě o obsahu ročníkové práce. Další nedílnou součástí ročníkové práce je charakter žáka. Jeho vůle a ochota pracovat. Domlouvat schůzky. Plnit termíny. Pracovat. To jsou bezesporu vlastnosti, které člověk nepotřebuje pouze ve škole, ale v životě obecně. Byl bych velice pyšný, pokud bych mohl o letošních absolventech „malé maturity“ psát jen to nejlepší. Ale nemohu. Někteří žáci se totiž rozhodli, že si sami budou určovat, co je pro ně povinné a co není. Jak a kdy budou (spíše nebudou) pracovat, jak budou (či spíše nebudou) prokazovat úroveň svých kompetencí. Nejen pro další studium, ale i pro další práci a život obecně. Samozřejmě, že zbytek „deváťáků“ reputaci své třídy alespoň trochu napravil. Naprosto předvedli, že jsou na budoucnost dobře připraveni. Dokázali zasvěceně a přirozeně hovořit o cílech a úskalích své práce, předvést to, co umí, co je zajímá, a výsledky byly zdařilé. Děkuji za to, že jsem se dozvěděl více o stepování, že jsem slyšel o složité práci autora populární písně a o produkování hudby, že mohu na podzim a v zimě krmit ptactvo, že se děti i nadále mohou starat o králíky, že si mám kde obstarat koriandr a že si jednou budu moci objednat palivové dříví. Všichni úspěšní deváťáci zároveň „těm mladším“ ukázali, jak se to dělat má a na co se mají připravit. Předvedli, jak vypadá úspěch. Ti ostatní pak předvedli… Nic. I to mladším žákům ukázalo mnoho. Děkuji. Těším se na příští rok (mimochodem, všichni jste zváni).