5. prosince se naše škola proměnila v místo plné čertovských radovánek. Akce s názvem Čertovské řádění přinesla zábavu, kreativitu a spoustu smíchu pro všechny žáky. Čertovská centra probíhala po celé škole. Celá dnešní akce byla nejen zábavná, ale také poučná. Děti si odnesly nezapomenutelné zážitky a nová přátelství, která je obohatí i do budoucna. Čertovské řádění se tak stalo krásným odrazem spolupráce a kreativity našich žáků. Těšíme se na další podobné akce, které posílí komunitu naší školy a přinesou radost všem zúčastněným!
Zábava a dramatizace
Centrum dramatizace se stalo oblíbeným místem setkání. Žáci si vyzkoušeli pantomimu, při které hledali pohádkové dvojice, jako například Boba Bobka nebo Mata a Pata. Ačkoli někteří z nich narazili na neznalost českých pohádek, společnými silami se jim podařilo každou postavičku spojit s jejím kamarádem.
Kromě toho se děti seznámily s českými pohádkovými čerty a zahrály si na loutky. V rytmu strašidelné čertovské hudby tančily a také se proměnily v marionety, které ožívaly za zvuku hudby z „Louskáčka“. Nechyběla ani dramatizace pohádkové písničky „Byla jedna Káča“, při které si žáci mohli vyzkoušet své herecké dovednosti a kreativitu. Na závěr si připravili pro ostatní žáky čertovskou přehlídku plnou strašidelných šklebů, jež sklidila velký úspěch.
Kačka a Kája
Tvořivá dílna Čertovského projektu
V naší dílně jsme se vrhli do víru tvořivé vášně, kde bylo úkolem vytvořit několik dekorací, jež by zdobily naši školu během adventního období. Prvňáčci a druháčci se pod vedením Marka Siekiery ponořili do tvorby čertíků. Čertíkotvůrci pilně pracovali a na konci jejich kreativní cesty nás přivítali veselí čertíci. Nyní zdobí spojovací chodbu na druhý stupeň. Řekli jsme si, že sníh se naší obci zatím zdatně vyhýbá, a proto mladí tvůrci z třetí a čtvrté třídy vyrobili sněhové vločky. Ty nám nastávající zimní období připomínají alespoň v hale školy. Nezapomněli jsme ani na známé celebrity adventního času – Mikuláše, čerta a anděly. Kolektiv výtvarníků z třetí, čtvrté a páté třídy vytvořil čtyři lucerny, které rozzáří společný prostor haly školy. Všichni jsme si naši dílnu užili.
Anička a Marek
Mikulášské zpívánky
Naše Mikulášské zpívánky jsme zahájili hudebním zážitkem – poslechem Čertovského tance (Devil’s Dance) od Igora Stravinského. Nejprve jsme dětem položili otázku: „Kterou postavu si při poslechu hudby představujete? Anděla, čerta nebo Mikuláše?“ Během poslechu měly děti za úkol vybarvit obrázek postavy, která podle nich odpovídala charakteru hudby. Po skončení skladby jsme si hudbu pustili znovu, a tentokrát děti svůj výběr odůvodnily, popisovaly, jak na ně hudba působila a jakou vlastnost nebo chování dané postavy podle nich označuje. Následně se děti volně pohybovaly po prostoru a napodobovaly malé čertíky v pekle – tančily, skotačily. Ale když zazněl tajemný zvuk čerta „blll“, musely se zastavit ve „štronzu“. Po této části jsme se pustili do hry Na zrcadlo. Nejprve proběhlo losování, během kterého děti získaly lístečky s obrázky, zda budou představovat zrcadlo, nebo naopak postavy čerta, anděla či Mikuláše. Vytvořili jsme dva soustředné kruhy, jeden byl tvořený „zrcadly“, druhý postavami. Úkolem zrcadel bylo pozorně sledovat svého kamaráda a hádat, kterou postavu předvádí. Když zrcadlo postavu správně uhodlo, děti si roli vyměnily.
A protože jsme chtěli naší práci prezentovat ostatním skupinám, pustili jsme se do nácviku Mikulášské písně „Hej, hej, hej“. Nejprve jsme se naučili text písně, pak jsme přidali i jednoduchou dramatizaci. Zvládli jsme píseň doprovodit i hrou na boomwhackery, což děti velmi bavilo.
Ivonka a Petra
Vaření
Ve čtvrteční den se skupinka vybraných žáků přesunula v rámci 1.stupňových center do školní tréninkové kuchyňky. Jejich úkol zněl: PŘIPRAVTE PRO VŠECHNY DROBNÉ POHOŠTĚNÍ. Pod vedením paní učitelky Míši a slečny asistentky Míši začaly děti připravovat něco sladkého a něco slaného na zub. A jak to dopadlo? Na závěr všech prezentací z center se malí kuchaři s tácy a miskami rozešli nabízet sladké listové cukroví a jednohubky s petrželkovým žervé. Posilněni dobrotami a naplněni zážitky se všichni vydali uklízet a do svých tříd.
Míša a Míša
Mikulášské dílny – rébusy, hlavolamy
V naší zašifrované dílně se sešlo 16 žáků napříč celého prvního stupně. Ve dvojicích prvňáčci a druháci nejčastěji pracovali na větě schované za obrázky, také vymýšlely co nejvíce slov pro tučňáka. 3., 4. a 5. třída se chopila většího sousta, kdy si žáci rozebrali šifry z Vánočního tápaní. Dokázali odhalit tři okénka. Nejprve se poprali s vločkami a římskými čísly, následně odhalili cestu Baltazara přes několik států a vše jsme zakončili hudebním nástrojem schovaným ve 4 pohádkách. Všichni pracovali, až se jim mozkové závity vařily.
Bára a Alice
Dílničky tělesné výchovy
Nejprve jsme se protáhli společnou rozcvičkou, které se dobrovolně ujali dva zástupci z 3. a 5. třídy. Poté jsme začali vymýšlet nápady na realizování opičí dráhy, která byla připravována nejen pro členy tělocvikářské dílničky, ale i pro žáky z těch ostatních. Nápadů na aktivity se nám dostalo mnoho.
O každé části dráhy jsme společně diskutovali a následně si ji vyzkoušeli. Po osobní zkušenosti zdolání celé dráhy následovala debata o malých úpravách na některých stanovištích. Zařazeny byly aktivity, jako například slalom, skok přes švihadlo a švédskou bednu, kotoul na žíněnce, kop míče do brány, šplh na tyči a pravděpodobně nejvíce oblíbená aktivita – přelez po žebřinách a následný seskok do měkké duchny. V čase, kdy opičí dráhu zdolávali žáci z jiných dílniček, dělali naši zástupci dozoru výpomoc na stanovištích.
Zuzka a Dita