Barevný den plný tvoření – výtvarný projektový den s PF UJEP

Dnes se u nás ve škole opět tvořilo naplno – proběhl výtvarný projektový den ve spolupráci s Katedrou výtvarné kultury PF UJEP v Ústí nad Labem. Akce byla určena pro žáky 2. stupně a nabídla pestrý program plný nápadů, tvořivosti a nových zkušeností. Studentky 3. ročníku pedagogické fakulty si na vlastní kůži vyzkoušely, jaké to je učit „naostro“ – přímo ve školní realitě. Pracovaly s heterogenními skupinami složenými z žáků 6.– 9. ročníku, což byla výzva, ale i cenná zkušenost pro všechny zúčastněné.

Projektový den byl rozdělen do 8 stanovišť, na kterých si každý žák vyzkoušel dva různorodé výtvarné miniprojekty. A že bylo z čeho vybírat! Tvořilo se například na téma Let netopýra, zkoušela se litografie, plánovala se trasa z pohledu vnímání prostoru a dokonce se pletlo!

Po delší době se tak opět podařilo navázat spolupráci s touto katedrou a propojit svět budoucích učitelů s realitou základního vzdělávání. A jaký byl výsledek? Skvělá atmosféra, kreativní nápady a spousta úsměvů uprostřed barev, tisku a fantazie. Fotografie z celé akce dokreslují atmosféru dne i výsledky práce našich žáků – rozhodně stojí za zhlédnutí!

Děkujeme všem studentkám a vyučující z UJEP za přípravu a realizaci – těšíme se na další společné tvoření!

Reflexe studentek UJEP :

1. Byla jsem velmi příjemně překvapena celkovou atmosférou a prostředím školy. Velmi
oceňuji důraz, který škola klade na výchovu žáků k udržitelnému a ekologickému chování.
Pedagogický tým byl k nám po celou dobu vstřícný a ochotný spolupracovat. Prostředí školy
na mě působilo přátelsky, otevřeně a inspirativně. Velmi pozitivně vnímám také možnost,
kterou žáci mají – trávit přestávky na školním pozemku. Žáci se během projektového dne
aktivně zapojovali, spolupracovali a komunikovali bez ostychu.

2. Pro mne byla zkušenost s touto školou opravdu velice obohacující. Nejvíce mě překvapilo
to, že žáci si s pedagogy tykali. Celé prostředí školy na mě díky tomu působilo mnohem
komfortněji a vřeleji. Ačkoliv si mezi sebou vyučující a žáci tykali, tak zde bylo cítit, že
učitelé mají i tak nezpochybnitelnou autoritu a žáci respektují jejich pokyny a poslouchali je.
Také se mi hodně líbilo, že někteří pedagogové měli s sebou ve škole i své psy, což také
přidalo na vřelosti, docela by mě zajímalo, zda tito domácí mazlíčky, kteří se pohybují v
prostorách školy musejí mít canisterapeutické zkoušky, nebo jiné podobné potvrzení k tomu,
aby ve škole mohli být. Na žácích bylo vidět, že mají psy rádi a znají je, také jsem mezi žáky
zaslechla, že občas navštíví i jejich výuku. Celkově mě zaujalo množství zvířat, které ve
škole bylo, jakožto studentka výtvarné výchovy a biologie zároveň, toto opravdu oceňuji, líbí
se mi možnost toho, že když žáky učím o určitých zvířatech, tak jim mohu ukázat živého
zástupce, který pro ně bude určitě mnohem lákavější než fotografie v prezentaci. Kromě
zvířat se mi také hodně líbili školní pozemky, které jsou opečovávané a možnost venkovní
výuky je podle mě vždy vhodných zpestřením při slunečných dnech. V této škole si umím
představit pracovat a myslím si, že by mi to i vyhovovalo.

3. Budova i areál školy mě nadchnul. Architektonické řešení samotné budovy na mne
působilo jak funkčně, tak velmi příjemně a vizuálně vkusně. Prosím, nedopusťte libovolnou
rekonstrukci její celkové vizáže – z budovy čpí charakter i střídmost. Moc se mi zalíbily
například dřevem obložené stropy ve schoditých chodbách, kde je každý kus prostoru a
zákoutí využit pro život rostlin a žákovských výtvarných prací. Moc na mě zapůsobilo
množství aktivit a možností, jak mohou žáci trávit volný čas, nemluvě o krásném a
prostorném venkovním prostředí se zahradou, zvířaty apod. Žáci se jevili prostředím velmi
pozitivně ovlivněni, pohybovali se s jistou volností a důvěrou v kroku, hezky se to
pozorovalo, měla jsem z toho dobrý pocit. Také moc oceňuji orientaci školy na současnou
problematiku ekologie, která má ve škole očividně významnou hodnotu. Z naší krátké
návštěvy mám dojem, že škola musí být příjemným, dialogickým prostředím, které žákům
poskytuje safespace pro seberozvoj a případné zázemí, které doma nemusí být
samozřejmostí.

4. Ve škole se nám pracovalo velmi dobře. Prostředí bylo přátelské, děti aktivní a vstřícné.
Byly jsme překvapené jakými všemi způsoby se škola zapojuje v rámci ekologie. Oceňujeme
i podporu ze strany učitelů i otevřenost k novým metodám a nápadům. Rády bychom v
budoucnu zavítaly znovu.

5. Projektový den se stanovištěm litografie jsem si moc užila. Bylo skvělé vidět, že škola
podporuje podobné akce, které žákům umožňují vyzkoušet si různé výtvarné techniky.
Oceňuji, jak obětavě se k celé akci stavěli vyučující, kteří nám byli nápomocní a vytvořili
příjemnou pracovní atmosféru. Také děti byly velmi slušné, respektovaly pokyny a s chutí se
zapojily do práce. Bylo znát, že se o ně škola dobře stará a že mají zájem o nové zážitky a
zkušenosti.

6. Projektový den na škole mě velmi potěšil. Školní prostředí působilo příjemně a přívětivě.
Vyučující byli během výuky vstřícní a zajímali se, zda je z naší strany vše v pořádku a
probíhá jak má. Také žáci k nám přistupovali přátelsky a jejich spolupráce nám realizaci
výuky značně usnadnila.

7. Prostředí školy na nás udělalo velmi dobrý dojem – panovala zde příjemná a přátelská
atmosféra. S průběhem celého projektového dne jsme byly velmi spokojené.

8. Prostředí školy mě hned na první pohled zaujalo. Škola se nachází na příjemně a
opečovávaně vyhlížejícím místě a samotná budova působí přívětivě. Sama jsem třináct let
docházela do školy s titulem Ecoškola a proto cením skutečnost, že i tato škola drží zmíněný
titul. Líbí se mi, že je prostpor školy zaplněn studentskými pracemi a zároveň praktickými
pomůckami k učení. Jakožto student anglického jazyka mě nejvíce zaujaly schody s
nepravidelnými slovesy. Samozřejmě mě zaujaly i zvířata, o která se žáci (v mém
předpokladu) starají. Žáci školy se projevili jako přemýšliví, milí a inteligentní jedinci. Velmi
dobře se nimi pracovalo a stejně tak dohlížející kantorky byly velmi příjemné. Doufám, že se
mi do budoucna poštěstí do školy zavítat znovu a rozhodně by mi nevadilo využít
příležitostné pozice výtvarkářky/angličtinářky. Zdá se, že ve škole panuje rodinná atmosféra a
to je přesně to, co pro budoucí povolání hledám.

9. Vyučování v Povrlech jsem si opravdu užila. Žáci se k nám chovali slušně a s respektem.
Nevyrušovali a snažili se s námi komunikovat, nebo alespoň projevovali zájem. Nenašel se
ani jeden žák, který by odmítl pracovat nebo by byl naladěn jinak než pozitivně. Dokonce si i
dokáži představit, že bych v budoucnu pracovala na podobné škole. Prostředí i celková
atmosféra na mě působily velmi přívětivě a klidně, k čemuž dle mého přispěla i přítomnost
zvířátek, která se ve škole nacházejí. Také venkovní prostředí a samotná lokalita školy na mě
udělaly velmi pozitivní dojem.